Proszę czekać,
trwa ładowanie danych.

Diet map

Kategorie artykułów
Popularne artykuły
1 grudnia 2016
więcej
9 grudnia 2016
więcej
13 grudnia 2016
więcej
22 grudnia 2016
więcej
30 grudnia 2016
więcej
Więcej artykułów

Zadaj pytanie dietetykowi

Wypełnij wszystkie wymagane pola


Co znajdziemy w spirulinie?

odżywianie, lifestyle | 18.04.2017
Co znajdziemy w spirulinie?

Spirulina cieszy się dużym powodzeniem nie tylko wśród naukowców. Jej miłośników znajdziemy również wśród tych, którym temat zdrowego odżywiania nie jest obcy. Warto więc przyjrzeć się jej wartościom odżywczym, a tym samym zastanowić się, co dokładnie kryje się za jej wysoką ceną?

Czym jest spirulina?

Spirulina jest niczym innym jak słodkowodnym glonem (Spirulina platensis syn. Arthrospira platensis) występującym w różnych warunkach środowiskowych, tj. piasek, bagna, jeziora czy gleba. Obecnie jest hodowana na dużą skalę głównie w celach komercyjnych i sprzedawana na rynku zdrowej żywności w formie proszku lub tabletek.

Jej popularność nie powinna być dla nas dużym zaskoczeniem, gdyż od pewnego czasu obserwuje się wśród konsumentów wzrost zainteresowania tematyką zdrowego odżywiania. Nie ma co ukrywać, że im bardziej oryginalny produkt, tym wymaga od badaczy większej uwagi. Dlatego też opublikowano już około 2300 prac naukowych na jej temat, a wyniki analiz dotyczących zawartych w niej składników bioaktywnych są bardzo obiecujące.

Co kryje w sobie spirulina?

SpirulinaJej wartość odżywcza opiera się w głównej mierze o wysoką zawartość białka, które stanowi ok. 60% suchej masy. Białko to nie zawiera jednak aminokwasów w tak dobranych proporcjach jak białko zwierzęce, jednak wciąż pozostaje lepszym źródłem tego makroskładnika niż większość białek roślinnych. Oznacza to, że spirulina może stanowić świetne uzupełnienie diety osób, które ze swojego jadłospisu wykluczyły mięso i inne produkty pochodzenia zwierzęcego. Jednak to dopiero początek jej zalet. Spirulina jest doskonałym źródłem witamin z grupy B (także witaminy B12, którą znaleźć możemy głównie w mięsie) oraz witaminy C, E i A. Ta ostatnia występuje w formie prekursora, czyli β - karotenu, w ilości 700-1700mg/kg produktu. Na uwagę zasługują również zawarte w niej składniki mineralne, tj. magnez, fosfor, potas, miedź, chrom, mangan, selen, cynk, sód oraz żelazo, które jest dwukrotnie lepiej przyswajalne niż z produktów zwierzęcych. Jeśli zaś chodzi o tłuszcz, to jego zawartość w spirulinie nie jest dokładnie określona. Szacuje się, że występuje on w ilości od 1,5% do 12%. Jego największe ilości stanowi kwas gamma-linolenowy (GLA) należący do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega - 6. Związek ten zarówno zapobiega jak i wspomaga leczenia wielu chorób, m.in. atopowego zapalenia skóry, chorób układu krwionośnego, cukrzycy, czy reumatoidalnego zapalenia stawów. Ponadto spirulina stanowi źródło fikocyjaniny, która obniża glikemię po posiłkową, a także poziom trójglicerydów we krwi. Dodatkowo, C-fikocyjanina, R- fikocyjanina oraz allofikocyjanina stanowią obiekt wielu badań dotyczących ich wpływu na profilaktykę i leczenie nowotworów, co daje szanse na wykorzystanie ich w terapii przeciwnowotworowej.

Spirulina - produkt niezbędny w odchudzaniu?

W Internecie można znaleźć również mnóstwo informacji dotyczących wpływu spiruliny na redukcję masy ciała. To prawda, iż w spirulinie zawarty jest związek, fenyloalanina, który stymuluje odpowiednie ośrodki w mózgu odpowiadające za hamowanie uczucia głodu, niemniej jednak nie przekłada się to bezpośrednio na redukcję zbędnych kilogramów. Oznacza to, że samo stosowanie suplementów z algami, bez odpowiedniej diety i zmiany dotychczasowego stylu życia, nie przyniesie zamierzonych efektów. Nie zmienia to jednak faktu, iż u osób otyłych często występują zaburzenia współtowarzyszące, tj. cukrzyca, gdzie stosowanie spiruliny może okazać się korzystne. Spowodowane jest to tym, iż coraz więcej badań naukowych potwierdza jej pozytywny udział w normalizacji poziomu glukozy we krwi.

Jak spirulina działa na nasz organizm?

Tabletki spirulinyPoza regulacją stężenia glukozy we krwi, trójglicerydów oraz cholesterolu, spirulina znalazła także swoje zastosowanie we wzmacnianiu odporności. Uważa się, że cyjanobakterie, do których zalicza się właśnie spirulinę, ułatwiają produkcję przeciwciał i zwiększają aktywność limfocytów, co może stymulować układ immunologiczny do szybszej i bardziej skutecznej reakcji w przypadku infekcji. Dlatego też, spirulina zmniejsza ryzyko zachorowania na grypę, świnkę czy odrę. Prócz tego, w spirulinie znajdziemy cały wachlarz przeciwutleniaczy, które walcząc z wolnymi rodnikami, chronią nasze komórki przed zniszczeniem. Właściwości te mogą mieć również swoje zastosowanie w zapobieganiu wystąpienia chorób neurodegeneracyjnych, do których zalicza się np. chorobę Parkinsona. Ostatnimi czasy, wśród naukowców panuje przekonanie dotyczące hamującego wpływu spiruliny na rozwój wirusa HIV. Zawdzięcza się to zawartemu w niej spirulinianowi wapnia, który posiada właściwości przeciwwirusowe. Jednak do tej pory nie została przeprowadzona wystarczająca ilość badań na ten temat, co oznacza, że istnieje potrzeba dalszego ich poszerzenia w celu potwierdzenia tego poglądu.

Przede wszystkim postaw na jakość

Przy zakupie spiruliny niech nie zwiedzie Cię jej niska cena. Należy pamiętać, że najczęściej za ceną idzie jakość produktu. Dotyczy to także spiruliny, która uprawiana w Chinach może być zanieczyszczona toksynami, resztkami pescytydów lub metalami ciężkimi. Najlepiej więc, jeśli Twój produkt będzie pochodzić z Afryki lub też Ameryki Południowej, co zmniejszy ryzyko zakupu spiruliny o wątpliwej jakości.

Jeśli eksperymenty kulinarne nie są Ci obce, to spirulina może stanowić ich świetne uzupełnienie. Z łatwością wkomponujesz ją w koktajle, pasty kanapkowe czy dressing do sałatki, a przy okazji wzbogacisz swoją dietę w cenne składniki odżywcze. Pamiętaj jednak, aby przy wyborze spiruliny zachować szczególną ostrożność i przede wszystkim zwrócić uwagę na kraj jej pochodzenia.


Zobacz także